sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Tarkoitusta löytämässä


Are you looking for a meaning?
Näky, unelma, visio, ilmestys. Suuria sanoja. Jokainen meistä tahtoo näyn ja kutsumuksen elämälleen! Tarkoituksen. Miksi olen täällä? Mikä minun tehtäväni on? Joskus me olemme niin keskittyneitä etsimään omaa unelmaamme, että unohdamme Jumalan.

Koulututs, työt, vaatteet, elektroniikka, autot, meikit.. jopa ihmisetMe etsimme ja etsimme, vaihdamme ja vaihdamme kunnes palamme loppuun. Emme löydä rauhaa sydämeemme. Tämä loputon etsintämme on täynnä pettymyksiä ja epäonnistumisia: alati tyytymättöminä tahdomme kokeilla "parempaa". Mikä on syy sisäiseen rauhattomuuteemme? Harhailemme kahtaalle emmekä osaa tehdä päätöksiä. Ja jos sitten teemmekin, valtaa mielemme epäilys: taisin valita väärin!

Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä,
muotoni kuin syvällä maan alla,
mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,
sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.
Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
olivat kaikki päiväni jo luodut.
Kuinka ylivertaisia ovatkaan sinun suunnitelmasi,
Jumala, kuinka valtava onkaan niiden määrä! Psalmi 139

Kuvitellaan se hetki kun Jumala loi Aadamin. Jumala otti maan savea ja muovasi ihmisen hahmon. Omaksi kuvakseen hän ihmisen loi. (1 Moos.) Siinä Aadam siis sitten makasi. Maassa. Ihmisen näköinen hän oli, mutta henkeä ei hänessä ollut. Moni voi varmaan samaistua tilanteeseen: Aadam oli tyhjä kuori. Silloin Jumala polvistui luomuksensa vierelle ja puhalsi elämän Aadamin keuhkoihin. Sydän alkoi sykkiä ja Aadam avasi silmänsä. Mitä hän näki?


"Mun ura!" "Mun rahat!" "Mun ministry!" "Mun vaimo ja perhe!"

Ei.

Aadam näki Luojansa kasvot.

Voisiko tämä kertoa meidän todellisesta kutsumuksestamme? Todellisesta tarkoituksesta ja näystä, joka meidän tulisi löytää ja omistaa! Mikä on elämäni näky – onko se löytää Jumala? Löytää Jeesuksen kasvot? 

Taivaassa meiltä kysytään: "Oletko Jeesuksen oma?" Työ ja aviopuoliso ja muut ovat oikeasti merkittäviä juttuja ja niillä on paikkansa elämissämme: tästä todistaa esim. Aadamin kertomus. Mutta, ne löytyivät, (tai ne annettiin) Jumalan johdatuksessa ja hänen kauttaan.

Tein laulun Jumalan kasvoista. Ilta, kun tätä tein, oli todella siunaava. Aloitin seitsemältä illalla ja soitin samaa melodiaa kolme tuntia kunnes syntyivät ensimmäiset sanat – silloin innostus vasta syttyikin!

A deep yearning!
Kaipuuni jää
Kun sä saavut
Rakkautesi tyynnyttää
Sydämeni

Sun pyhyys
Sun kauneus
Sun katseesi
Täynnä armoa
Mä tahdon katsoa sua silmiin
Ja palvoa
(Sinua)

Huoleni jää
Kun sä saavut
Rauhasi valtaa
Kokonaan

Herra pese minut puhtaaksi
Jotta voin tulla eteesi
Jeesus anna syntini anteeksi
Jotta olisin puhdas
Sinun silmissäsi


Mua pelotti kirjoittaa kohtaa: "Mä tahdon katsoa sua silmiin ja palvoa". Katsoa nyt Jumalaa silmiin! Miten pystyisin ja kehtaisin sanoa niin? Kuka minä olisin katsomaan Jumalaani silmiin? Hänen pyhyytensä ja puhtautensa alla minä kuolisin siihen paikkaan... Sain kuitenkin rohkaisun:

Eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa. Siksi hän [Jeesus] pystyy nyt ja aina pelastamaan ne, jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan.
Hebr. 7:19,25

Jeesus pesi syntini pois. Hänen verensä alla sain puhdistua vitivalkeaksi. Jeesuksen ristintyö oli Jumalalle mieluinen uhri ja hänen kauttaan voin lähestyä IsääTulla paikalle, jossa minun kuuluisikin olla. Katsella Jumalaa: palvoa ja ylistää häntä. Kaikki kaipuuni täyttyvät hänessä: hänessä löydän tarkoituksen.



Silmiin katsomisella on myös toinen merkitys. Katson ihmisiä silmiin kun olen tosissani. Kun olen vakavissani. Valehdellessa saatan vältellä toisten katsetta ja kun minulla on epämukava olo, vältän suoraa katsekontaktia. Kirjoitin nuo sanat lopulta. Tahdon niiden kautta sanoa Jeesukselle: Olen tosissani sun kanssa. Käännyn jälleen sun puoleen ja palvon sinua.

Sananlaskujen kirja 28:18 puhuu näystä. Eri käännökset tuntuvat tuovan jakeeseen syvyyttä:

Where there is no vision, the people perish: but he that keeps the law, happy is he. (KJ)

Näky tuo elämäämme toivoa ja ilman sitä riudumme ja kuihdumme. Ei kuitenkaan kiinnitetä huomiota vain jakeen ensimmäiseen osaan, vaan luetaan se kokonaan: "Ihmiset menehtyvät, jos he eivät näe (jos heillä ei ole näkyä), mutta onnellinen on hän, joka lain pitää." (vapaa suomennos kohdasta, huom!) Hmmm. Mitä tämä kertookaan laista, jonka saan elää todeksi Pyhän Hengen voimassa?

Hehkutin luonnontiedenero-ystävä Hannalle löytöäni: "Law gives vision!", hän totesi sen olevan  erittäin loogista. Fysiikan ja muiden luonnonlakien opiskelu voi olla puuduttavaa, mutta ah, mitä ihmeitä niiden kautta voikaan ymmärtää!

"Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.

Where there is no revelation, the people cast off restraint; but blessed is he who keeps the law. (NIV)
Sinun lakisi on minun iloni. (Psalmi 119)

Revelation tarkoittaa ilmestystä. Rukoilen, että Jumalan laki tulisi eläväksi sydämessäni! Tahdon ilmestyksen hänen tahdostaan. Haluan tehdä elämäni päätökset perustuen Jumalan sanaan ja ohjeisiin: hän on luvannut johdattaa asekeleeni, jotta voisin elää hänen sanansa todeksi.

Askel askeleelta heidän voimansa kasvaa, ja he saapuvat Siioniin Jumalan eteen. 
Psalmi 84:8

Jumala pitää lupauksensa. Siihen tahdon oppia luottamaan yhä enemmän. Kun eksyn tieltä, hän on luvannut ohjata minua – joskus kepillä ja joskus sauvalla. (Psalmi 23) Hän on jo luonut jokaisen päiväni (kuten psalmi 139 totesi) ja kulkeakseni tuon tien tahdon tuntea Raamattuni. Mitä lopulta teen upealla urallani ja rahoillani, jos missaan todellisen elämän? Se kaikki kalpenee Jeesuksen rinnalla 100–0.

2 kommenttia:

  1. Istun juuri Starbucksissa Honolulussa ja kuuntelen sun biisiäsi fiilistellen ja nauraen ittekseni ihmisten ympärillä ihmetellessä. It doesn't matter 'cuz I'm living my life for the audience of one.
    Wau miten laitoit mut taas miettimään asioita. Aatami näki ihan ekaks Jumalan. Mieti. Huippua! :) Ja toi hebs. raamatunkohta tuli taas kun kaupan hyllyltä täydellisesti selventäen mitä Isä on mun kautta näyttäny eräälle ihmiselle ja mitä oon ittekseni miettiny. I love God, my life and I love YOU!
    Hajoan onnesta! :D

    VastaaPoista
  2. Hahahah saat mut nauramaan! I miss you!! :))

    Ja joo toi Aadamjuttu on kiehtova, vaikka ei välttämättä ihan sanatarkasti niin mennyt, koska http://www.biblegateway.com/passage/?search=joh%201:18&version=ESV
    Jeesukselta kysyttiin: "Anna meidän nähdä Isä" ja hän vastas "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." ;)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...